Podłączenie silnika do pralki - podpowiadamy, jak to zrobić
Samodzielne naprawianie urządzeń gospodarstwa domowego to cenna umiejętność. Nawet jeśli na początku nie wiesz dokładnie, jak wykonać pewne prace podłączeniowe, zawsze możesz znaleźć jasną instrukcję. Dotyczy to również podłączania silnika do pralki automatycznej.
Jak podłączyć przewody silnika do pralki?
Zanim dowiemy się, jak podłączyć silnik do pralki automatycznej i jak wygląda schemat takiego podłączenia, warto najpierw poznać różne rodzaje silników stosowanych w pralkach. W większości urządzeń spotykamy silniki elektryczne kolektorowe, które składają się z węzła szczotki, wirnika z kolektorem oraz czujnika.
W nowoczesnych pralkach często stosuje się także silniki inwerterowe oraz komutatorowe. Silniki inwerterowe są wysokoobrotowe i nie zawierają szczotek, co sprawia, że są bardziej wydajne i ciche, pracując z prędkością do około 1800 obrotów na minutę. Z kolei silniki komutatorowe, choć osiągają podobną prędkość, są znacznie głośniejsze podczas pracy.
Schemat podłączenia silnika do pralki automatycznej
Przed każdą instrukcją dotyczącą tego, jak podłączyć silnik do pralki automatycznej, powinien być dołączony schemat. Dzięki niemu można odczytać, ile przewodów znajduje się w konkretnym podłączeniu, jak i również, w jaki sposób są one podłączone. Najczęściej mamy schemat, który posiada podłączenie na 5 przewodów, 6 przewodów lub też 7 przewodów. Jednak każda sytuacja jest nieco inna, w związku z tym trzeba dopasować konkretny typ podłączenia do poszczególnej instrukcji.
Schemat tego, jak podłączyć pralkę w przypadku gdy mamy do dyspozycji:
- 5 przewodów - wtedy najczęściej mamy do czynienia z przewodem zielonym, czerwonym, żółtym, niebieskim, białym oraz kondensatorem 16 uF.
- 6 przewodów - najczęściej są to przewody 2 czerwone, 2 niebieskie oraz 2 zielone. Jednak zdarzają się również konfiguracje, zawierające w sobie jeden kabel szary oraz jeden kabel pomarańczowy.
- 7 przewodów - w tym przypadku najczęściej mamy do czynienia z 3 przewodami czerwonymi, 2 zielonymi oraz dwoma niebieskimi.
Poradnik: jak podłączyć silnik do pralki automatycznej?
Przechodząc już do samego podłączenia silnika pralki, koniecznie powinniśmy pamiętać o tym, że nie możemy przypinać przewodów w dowolne miejsce. Ponieważ konkretna konfiguracja będzie wskaże na rodzaj i prędkość obrotów pralki. Do wyboru zazwyczaj mamy wirowanie szybkie prawe, wolne lewe oraz wolne prawe. Najłatwiej oczywiście będzie wytłumaczyć, jak działa podłączenie na 5 przewodów, ponieważ podłączenia na 6 przewodów i 7 przewodów, nie są już tak często spotykane.
Zatem zastanawiając się dokładnie, jak podłączyć silnik do pralki, powinniśmy pamiętać o odpowiednim ułożeniu przewodów. Jeżeli chcemy podłączyć silnik pralki na szybkie obroty prawe, to wtedy czerwony i niebieski przewód powinien być podłączony do kondensatora. Ale także przewód niebieski oraz biały powinny być poprowadzone bezpośrednio do zasilania.
Gdy chcemy 5 przewodów podłączyć do silnika pralki, jednocześnie uzyskując pranie, pracując na wolnych obrotach w lewym kierunku, wtedy do kondensatora podłączamy przewód zielony, a także żółty. Natomiast bezpośrednio do zasilania podłączamy przewód zielony oraz biały. Bardzo podobna sytuacja będzie w przypadku prania z działaniem silnika wolnoobrotowego w kierunku prawym. Wtedy do kondensatora powinniśmy podłączyć przewód żółty oraz zielony. Natomiast bezpośrednio do zasilania powinny być podłączone przewody zielony, który łączy się z przewodem żółtym w kondensatorze, a także przewód biały.
Sprawdź także: Sprawdzamy, ile waży pralka automatyczna - waga popularnych modeli
Jak zaadaptować silnik do innych urządzeń?
Majsterkowicze mogą skorzystać również z silnika pralki, aby skorzystać z niego w przypadku uruchomienia narzędzi takich jak szlifierka lub tokarka. Takie podłączenie przy pomocy 6 przewodów lub 7 przewodów rzadko kiedy jest faktycznie konieczne, ponieważ w większości wystarczy posiadanie 5 przewodów. Ale oczywiście wszystko będzie zależeć ostatecznie od rodzaju silnika.
Jeżeli będziemy chcieli podłączyć kumutatorowy silnik jednofazowy zasilany 230 V. Do obudowy silnika podpinamy bezpośrednio przewód uziemiający. Najczęściej wyróżnia się on żółto-zielonym kolorem. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie, z jakiego elementu silnika wychodzą poszczególne przewody, doprowadzające do konkretnych styków. Od szczotki poprowadzone są zazwyczaj przewody do 2 i 3 styku. Kolejne dwa przewody powinny być podłączone od programatora do kostki. Trzy przewody powinny być podłączone do uzwojenia stojana, natomiast dwa czarne, połączone są z systemem chłodzącym silnik.
Kolejnym krokiem jest podłączenie jednego przewodu doprowadzonego do szczotek oraz do uzwojenia stojana przy pomocy zworki. Natomiast dwa pozostałe przewody tego typu podłączamy już do zasilania. Należy koniecznie pamiętać o tym, że jeżeli wykonujemy takie prace podłączeniowe związane z elektryką, a także nie jesteśmy czegoś pewni, to lepiej ze względu na swoje bezpieczeństwo nie ryzykować takich prac. Oprócz takich porad dobrze jest sprawdzić też, ile kosztuje nabicie klimatyzacji, jak i też w jakim miejscu można tego dokonać w atrakcyjnej cenie.